دانستنی های بارداری

نکات کاربردی بارداری و زایمان

دانستنی های بارداری

نکات کاربردی بارداری و زایمان

  • ۰
  • ۰

اختلالات خواب در بارداری

براساس تحقیقات، 3 خانم از هر 4 خانم باردار، دچار اختلالات خواب در بارداری می باشند. این موضوع ذهن بسیاری از مادران را مشوش می کند که آیا این اختلالات باعث آسیب به جنین می شوند یا نه؟ در جواب باید گفت اختلالات خواب ضرری به جنین نمی رساند و از این رو خیالتان راحت باشد.

دلایل اختلالات خواب در بارداری در سه ماه اول، دوم و سوم با هم متفاوت اند از این رو این اختلالات به سه دسته تقسیم می شوند.

  • اختلالات خواب در سه ماهه اول بارداری
  • اختلالات خواب در سه ماهه دوم بارداری
  • اختلالات خواب در سه ماهه سوم بارداری

 

 

اختلالات خواب در سه ماهه اول بارداری

افزایش حجم پستان ها: با افزایش حجم پستان ها، شما مانند قبل نمی توانید دراز بکشید. در سه ماهه اول بارداری سعی کنید نحوه صحیح           دراز کشیدن را بیاموزید.

تکرر ادرار: با افزایش هورمون هایی در دوران بارداری، حجم خون در بدن مادر بیشتر می شود، در نتیجه ادرار افزایش می یابد. برای جلوگیری از بیدار شدن از خواب در طول شب و دسشویی رفتن، سعی کنید از صبح تا ظهر آب بیشتری بنوشید و عصر مقدار آن را کم کنید تا شب خواب بهتری داشته باشید.

تهوع شبانه: تهوع شبانه مشکلی است که باید با پزشک در میان بگذارید و بدانید این تهوع ممکن است تا هفته 14 بارداری طول بکشد. برای رفع این مشکل بهتر است شب غذاهای سنگین نخورید.

اختلالات خواب در سه ماهه دوم بارداری

مشکلات گوارشی: مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده می تواند یکی از دلایل اختلالات خواب در بارداری باشد. سوزش معده به علت برگشت اسید از معده به مری است و با افزایش سطح پروژسترون، ماهیچه ی دریچه معده ضعیف و باعث این مشکل می شود. برای از بین بردن این مشکل بهتر است شب ها غذای چرب و سنگین نخورید.

تنگی نفس: با افزایش وزن، این مشکل ممکن است تشدید یابد. به یاد داشته باشید تنگی نفس یکی از مهمترین دلایل اختلالات خواب در بارداری است که باید به پزشک گزارش دهید، چرا که ممکن است در خون رسانی به جنین مشکل ایجاد کند.

گرفتگی شدید پا: با افزایش وزن، فشار روی اعصاب و عروق پا بیشتر و باعث گرفتگی شدید پا می شود. به پهلوی چپ بخوابید تا این فشار را از عروق و اعصاب پا بردارید.

اختلالات خواب در سه ماهه سوم بارداری

سوء هاضمه: سوزش معده در این سه ماه بیشتر می شود. از خوردن غذای های چرب و سنگین در شب خودداری کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

دیدن خواب های عجیب: در این سه ماه، دیدن رویا و خواب که ناشی از دغدغه ها و نگرانی های شما در طول روز است، طبیعی است. اجازه ندهید این خواب ها آرامش شما را سلب کنند.

تشویش و نگرانی: نگرانی شما درباره نحوه ی زایمان و سلامت فرزندتان باعث استرس شما می شود و خواب را از شما می رباید. در این مورد، با فردی که به شما آرامش می دهد مانند همسر یا مادرتان صحبت کنید.

بزرگ شدن شکم: بزرگ شدن شکم یکی از علل اختلالات خواب در بارداری است که با صحیح دراز کشیدن، می توانید با آن کنار بیایید، به این صورت که به پهلو چپ دراز بکشید و بین پاها و زیر کمرتان بالشت کوچکی بگذارید.

 

اختلالات خواب در بارداری مشکلی شایع است که به علت تغییرات بدن مادر، در طی  نه ماه بارداری رخ می دهد. نگران نباشید که این اختلالات خواب به فرزندتان آسیبی نمی رساند.

منبع : سایت گهواره

  • ۹۹/۰۴/۱۶
  • حسین فاطمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی